BARAK Sılpağarlanı
cigit Dommayçını ulanı, Sılpağarlanı Deboşnu caşı ötgür Barak, Üçkeken
özen başında Kamişli-Kol kışlıkda, koşda malçı bolub turğan cerinde,
atasını bir hını sözüne açıvlanıb, atın cerleb, camçısın, başlığın,
macal kiyimin kablab, özenni enişge sarkıb ketgendi. Ala
ata-babalarından oğuna da avur söznü költürürge ürenmegen adamla
bolğandıla, atasını uçhara sözü aña katı tiygendi. Költüralmağanında
va, atasına kayırılmağandı da, köz tuvrasından korağandı. Barak
süegi-sanı urub ösgen, işde çınıkğan, küçü, karıvu cetişgen tavkel ulan
bolğandı. Ketgeni bla, uzak curtlağa atlanmağandı. Ğum
ayağında Abukları-baylanı elge tüşgendi. Anda va Karaçaydaça tül — elni
iyesi Abukları, cer, rıshı baylık da alanıkı, elçile da alanı
calçıları. Barak da Abuklağa calğa caraşhandı. Cılkılarından bir acir
ülüşnü küterge deb, çegem ortakğa kelişgendi: beş cılnı ayırılmay
küterikdi, ol zamannı içinde cılkıdan korağanın, çarpığanın Abukları
bla arada teñ eterikdi, bolcalı cetgen kün a, beş cılda ösdürgen
cılkısını carımın kesine alıb, mal iyesi kişi bolub, üyüne, koşuna
kayıtırıkdı. Kelişgenleri alay bolğandı. Barak — sabiy Barak, caş Barak — atasından öbkeleb ketgen caş adam, baylağa calçı bolub, cılkını ızından beş cılğa kathandı. Cay
aylada Gum özenni sol canı caylıklada, kış aylada Akla-künbetleni
kavdanında cılkı kütüb, keçesi, künü at belinde aylanñandı. Şıntahıdan,
cün halıdan soğulğan kiyimleri sanların aşab, kamçisini uçu bla sırtın
kaşıy, gözetde suvuk keçeleri cıl teñli körünüb, tañı ceñil atarğa
unamay, culduzlu çuvak uzun keçelede Cetegeyli ceti culduz, carık
Çolpan tañnı saklathan belgileri bolub, keb ayın aşırğandı. Cüregin
çapırğan kuvançı da bolmay caşağandı. Cılkıçını işi tınç tüldü, artıksız da allay tatıwsuz adamnı koluna tüşgen cılkıçıgı burnundan kanı ketgenñe cetivçendi. Alay
bolsa da, Barak tözgendi — «Alawğanña katın bolma, bolsañ çıdamlı bol»
degen nart söz bardı. Barakğa sav ömürça körüñen avur, uzun beş cıl
tawusulğandıla, ketgendile. Beş cıl- da artık da bek çınıkğan, emilik
üretiwde, cigitlikde kişige al bermegen caş, avur sağüncünü üsünden
bırğağança, sak kergendi, oh deb erkin soluğandı. Ihı, bu zorlukdan
kutuldum deb, kuvanç tıbırlı bolğandı. Beş cılnı uzağına mülk kesi
Abuklanı kutsuz Biyaslandan sınağan, körgen azabı, çekgen sınığı,
ıylığı esine tüşüb, burnuna buz tüyümçek bolub, artık da avur
tiygendile. Caş cürekge beş cılda az açıv cıyılmağandı. Beş cılda bir acir ülüşdei tolu cılkı ösdürgendi. Anı eki üleşib, carımın tavla taba aydar künü tüşgeninde caşha kanat bitgendi. Taylıkdan da kolunda ösgen beşli aktuyak acir bla cügen, cer bilmegen, cılkı anası bolluk bir baytalğa közü artık bek karağandı. Karab,
karamlarından közüñ toymazça, kögürçün betli, cıltıravuk tüklü, balık
siñirli koyankulak hağokla — aladan asıl tukumlu cılkı kurarğa
bollukdu. Barak ala kesime tüşsele, nasıbım tutarık edi, deb kesine
aşhılık coralab turğandı. Ol közüvde mülk iyesi Biyaslan da ol asıvlu
cılkını eki bölünürün költüralmay, alaylay kaldırığa ne madar eterge
bilmey cürügendi. Bir kün cılkını üleşiv söznü başlarğa deb kelgen
Baraknı körgeninde: -Endi bu cılkını eki bölüb, carımın sürüb ketemidi?
— deb sorğandı adamlarına. — Alayğa uşaydı, — degendile katındağıla. Savbitgen
Barak, macal kiyimin üsüne kiyib, görohun canına tağıb, uzak
colowçulukğa kuralğan tawluça hazırlanıb kelgendi. Katı kol tutub
salamlaşhandı. Carık Barak, sabiylikden çıkğan, caşlıkdan a alkın
çığalmağan Barak. — Bolcalım cetdi, Biyaslan-mubarek, — degendi Barak, mülk iyesi kişini allına süelib, — Cılkını üleşib, hakımı çığarsañ, men da carlı üyüme kayta barır edim. Kalğan rıshınnı sav-esen cürüt, keb hayır kör. «Rıshısı
köbnü, şaytanı da keb» dewçendile, Malköz Biyaslan işlediñ, kıynaldıñ,
kütgen cılkıñı eki böl da, carımın aşır da bar deb, koyalmağandı. —
Kalay üleşsek tabha sanaysa? — deb sorğandı Barakğa. Barak tüzlüknü
izlegendi, közü karağan acir bla baytalnı bir ülüşge tüşürsele, ülüşle
teñ bolmazça körgendi da alanı ekisin eki ülüşge tüşüreyik, kalğanların
a baytalın baytalça, alaşasın alaşaça eki böleyik degendi. Barak
carathan eki at Biyaslannı közüne da ilinib bolğandıla. Alanı koldan
ıçhındırırğa, madar tabıb, unarık tüldü. Ol atladan tuvğan tölü
Abuklanı cılkıladan oñlu bollukdu, kazak askerlege atla alğanla, alanı
tabıb, Biyaslannı atlarına tursunnuk tüldüle. Palah andadı. Biyaslan-
nı bashan kayğı oldu, büğünü üçün tül, tamblanı sağışın etedi,
alğarakğa karay bilgen obur kişidi. Biyaslan, Baraknı sözüne sağış etib, biraznı turğandı. —Calçını
nasıbı baynıkıça bolsa, aña calçı deb nek aytıladı? — degendi ol
ahırında onovun etib. — Barak menden nasıblı ese, menñe calçı bolub,
beş cılnı ayak tübümde nek cürüdü? Baytal bla acirni bir-birinden
ayırmağız. Bir ülüşde koyuğuz da çöb atayık. Barak asırı oğuramasa da, nasıbıma köre tüşer degendi da, cılkını Biyaslan aythança üleşdirgendi. Ayırğandıla.Çöb athandıla. O,
calçığa nasıb tuvğan kün! Allay künle keb bolmavçandıla, özge bir-birde
tübeb da kalıvçandıla. Alay tül ese—ma, calçı Baraknı nasıbı tuthandı:
suv betli asıl tukumlu acir bla 226 cügen bilmegen tuw baytal Barakğa
tüşgendile! Baraknı caş cüregi beş cılnı içinde kuvançdan birinçi
kere tolğandı, közü, kaşı carığandıla. Biyaslannı beti va cavarğa
basınñan iñirça karalğandı. «Ay-medet, cılkını erkeçi mıña ketibmi
kaldı? Tıyar üçün ne madar etsin adam?»—deb, kara sağışha kirgendi.
Sora Barakğa aylanıb: — Kıyınıña razı bol, Barak. Mal iyesi kişi bol,
cılkıñı da saw cürüt, hayırın tab. Kolubuzda turğan cıllarıñda senñe
haramlık bilmegenbiz, cetdiralmağan esek ne bileyim ansı, inciwsüz
eterge küreşgenbiz. Sen da hata kördüñ bolmaz, cılkı kuradıñ, birewge
calınmay caşarça hıysabıñ bardı. Endi baş tutallıksa. Alay a,
sağış et entda, aşhı ulan. Beş cılnı entda bizde kalsañ uşata edik.
Ösdür biyağı cılkıñı, beş cıl haznamıdı, karab-karağınçı cetib kalır, —
degendi. Beş cılda çekgen ıylığı da Barakğa bek awur cükdü. Zawuk
etdirib caşathanña tergeb tura köreme deb kelgendi caşnı kölüne. —
Bolcalı cetgeninde suw çelekni eşikden uzathança etib ketmeyim, gözetge
bügeçe da çığayım, — degendi Barak Biyaslanña cuvabha. — Ertdenblasında
va columa atlannıkma. Abuk ulu Biyaslan, endi sen bol menñe cılkı
calçı. Uşata eseñ. Tambla oğuna acir ülüşnü allıña kıstayım.. Barak
çörçeklik etgendi, alay aytmasa kerekedi: anı bla kişige da cuk
koşallık tül edi, Baraknı sözleri, talay adam tıñılab turğanlay
aytılğan samarkaw sözle ullu küçü, baylığı bolğan Abuk ulu Biyaslanña
mardasız awur tiygendile. Ol kesinden töben adamnı alay
kayırılğanına arı deri colukmağan edi. Biyaslanña betsinñenle, caşnı
sözün költüralmay, davur açarğa umut etgendile, alay a savutu-sabası
caraşhan şatık caşha andan arı katılmağandıla. Biyaslan da adamlanı
allında calçısı bla davur başlarğa tartınñandı. — Kayğırmaz, caş adam -çörçek söz aytdı deb, kereksiz guruşha bolmağız,—deb kulaklamağança eterge küreşgendi. Barak,
kündüzünde kalkımay kalıb, beşcıllık cügünden artılğanına cüregi da
tınçlıklı bolub, cılkı gözetini ahır keçesine çıkğandı. Kölü hoşlukğa,
duniyası zawuk körünüb, kayğısın üsünden atıb, ay carık, çuwak keçe,
cılkını özen içine aylandırıb, at cerin başına salıb, camçısına
çırmalıb tayanñandı. Sağış ete, andan arı caşawuna aşhı oyumla biçe,
talaynı turğandı. Eslemey, teren kalkıb kalğandı. Tañ alası bla
ilgenib uyanıb karasa, cılkı alaydan korab tura. Ne eterik edi — izley
cayılğandı. İgi oğuna uzayıb tabhandı — cılkı, sürülmese, ürenñen
cerinden allay birge tizilib keterik tül edi. Cüregi korkuw etib,
minñen atın tütünletib cetse, cılkı bağası kök acir bla asıl baytalnı
boyunları tartılıb tura! «Abukları alanı menñe ıçhındırmazlık edile.
Bileem, bılay eterle deb a aqılıma kelmegendi. Mañılay terime alğan
halal hakımı menñe kızğandıla. Beş cılnı kanımı emib turğanları
köllerine cetmedi-şoydu. Sanımı tüyüb tabhan rıshı kesegime zarlandıla»
— deb ullu carsığandı, ullu da açıwlanñandı. Ertdenblasında atılıb
cetib, Abuklağa haparın aythandı. Alay a sözün ki- şi da kulakğa
almağandı. «Kesiñ gözetde turğanlay, cügen bilmegen emilik, esirik
atlanı arkanlab, boyunların tarta kim aylannıkdı. Başıñ kısıb söleşmey
eseñ deb, hılikge etib koyğandıla. Barak, tüzün tabarğa, kertisin
açıklarğa deb, küreşib başlağandı. Alay a sözün ötdüralmağandı, mazallı
kralnı sañıraw zakonu caklavçu bay Abukları çalışdırğan tüyümçekni
teşalmağandı. Tarıkğan, aythan cerlerinde, Abuklağa bolmasa, aña kişi
da kulak tikmegendi. Beşcıllık kıyınına tabhan calın tawusurğa cetib,
tüzlüğün añılatalmay, Kamişli-Kolğa atasını koşuna kaytıb ketgendi. Ol
zamanlada tavlula tüzlüklerin añılatalmasala, köbgen cürekleni söñdürür
üçün, tayakğa kazıkğa, bıçakğa-sawutha uzalıb turğandı la. Ahırında wa
— tersge sanalıb kalıwçula da ala bolub turğandıla. Aradan cıl ötgendi. Bir
keçe Abuklanı acirleri — Kabartığa, Karaçayğa, honşu kazak stanselege
belgili toru acir bla kök acir Gum ayağında at orundan coğalıb
ketgendile. Terslikni költüralmağan, zorluknu keçalmağan Barak acirleni
korathandı. Tarta barıb, birin bir carı aşırğandı, ekinçini da
Tawartına satıb cibergendi. Kerti küreşni tabıça kalay bardırırğa
kereklisinden haparlı bolalmasa da, kişi söz aytalmay turğan oñlu
baylağa öşün salğandı. Alay a karañı calçı caş, calçısını calın
zarlanıb, camağatha belgili terslik etib, siñdirib koyğan bayğa dert
kaytarırğa acirlerin korathandan başha amal tabalmağandı, zawallı. Bayğa
dertin kaytarğanña sanab, cüregin basıb, üydegi kurarğa kirişgendi.
Hubiylanı Husinni kızı Zalihannı alğandı da üydegili bolub caraşhandı.
Alay a tınçlıklı caşarğa buyurulmağandı. Abukları ızından tüşgendile da
zakonña tarthandıla. Barak, keçe otowğa kelse, kündüz tışında
aylana, köz tuwradan canlay, kamasın, tapançasın canından
tüşürmegenley, şkoğun cerlegenley, talay zamannı keçinñendi. Elçi
camağat körüb, bilib turğanlıkğa, anı tutub, patçahnı kullukçularına
berirge kişi unamağandı. Camağatda bir adam da allay kara iş eterge
izlemegendi. Kullukçula sawutlanıb cürügen batır caşnı baylab alırğa wa
keslerine bazmağandıla. Ol közüwde, ne ese da bir ullu hata etib,
anı üçün katorğağa südlenib, Batalpaşikskede tutulub turğan eki
dağıstanlı bolğandı. Otdelden pristav, alanı da birgesine alıb,
Taşköpürden Karamırzalanı Batoka deb birewlenni kesine nöger etib,
Baraknı tutarğa Uçkulanña kelgendi. Baraknı pravlenñe çakırıb, muhur
cibergendile. (Ol za- manlada, kağıtha pravlenni muhurun urub,
povestka ornuna anı eltib koyğandıla). Tüzlüğüne bazğan Barak,
cüregi hoş bolmasa da, korkdu deb aytdırmaz üçün, pravlenñe starşinağa
barğandı. Ötüb tebregeninde, pravlenni allında uvak-tüek sata aylanñan
adamlağa uşaş ekevlenni eslegendi. Savbitgen torsuk adamla. Karamırza
ulu Batoka da ala bla bulcuna turğanın körgendi. Barak, alağa asırı es
bölmey, katları bla ozub başlağanlay, süelgen ekewlen erlay sermeb
tuthandıla: biri oñ koluna kadalğandı, ekinçisi da belinden buwğandı.
Barak, olsağatlay, kolun tartıb ıçhındırıb, sermegeni bla, birin
kesinden bırğab, cerge kablağandı. Ekinçisi kayğılı bolub, aña
burulğanlay, Karamırza ulu Batoka, Baraknı közlerine kum kuyub,
cunçutub, karmab koyğandı. Baraknı kollarına buğow kiydirgendile. Baraknı
baylab, zığırlı kırdışha soylandırğandıla. Tüzlük tabalmay küreşgen
cigitni, hıylalık bla keltirib, közlerin uvuç kum bla karmab, karıwsuz
etib, duşmanlanı koluna bergen Karamırzalanı karabet Batok bolğandı. Anı üçün aña altın medal berilgendi. Sibirge
katorğağa aşırlıkbız deb, Baraknı elinden korathandıla. Pristavnı
rezidentsiyasına eltgen haparları çıkğandı. Andan arı ne bolğan eseda
kişi tıñılı zat tabalmağandı. «Sabiy Ba- rak, caş Barak, carık
duniyadan tas Barak» andan arı ne türlü da haparı eşitilmey, cuklanıb
kalğandı. Üydegisinde tıñılı caşaw sınamağan, kız türsünün
atmağan caş Zalihan, atasın tanımağanlay kalğan kağanak sabiyi Ünüs,
Baraknı ızından cılay köz cavların tavushan atası bla anası, zamansız
coyuğalğan, zorluk cuthan cigit ulannı ızından tarala kalğandıla. Laypanlanı Seyit
|